Почнемо з одягу. Marks and Spencer –  Мабуть найвідоміший приклад кежуал бренду, який має польське коріння. Міхал Маркс народився в 1859 році в родині польських євреїв у Слонімі, на польських територіях під російською окупацією. У 23 роки емігрував до Англії та осів у Лідсі де компанія під назвою Barran,  наймала єврейських іммігрантів.

У 1884 році Маркс познайомився з Ісааком Дьюхірстом, власником складу в Лідсі. З яким домовився, що за певний відсоток буде їздити з товарами Дюхірста по околицях і там продавати їх. І так вдалося заробити перший капітал і відкрити кіоски на відкритому ринку Лідса. Через десять років він  б’єднався з Томасом Спенсером, який раніше працював касиром на складі і вони почали замовляти одяг у кравців які працювали на їх колишнього шефа. це дозволило йому отримувати найкращі ціни на товари, співпрацюючи безпосередньо з виробниками. Білше продукції більше грошей. Фінанси конвертувались в нові магазини і це стимулювало ріст бізнесу компанії  Сьогодні — це Marks and Spencer імперія з магазинами по всьому світі. 

Ще один відомий кежуал бренд з польським корінням – Генрі Лойд в лого якого вінком обрамлені літери HL над якими почиває корона. Британський виробник одягу для яхтинга й вітрильного спорту. Існує з 1963 року, коли його заснував Генрі Стжелецки (Henryk Strzelecki) і Ангусом Ллойдом (Angus Lloyd).  Основну роль із долі компанії зіграв саме Генрик (Mr. Henrі, як іменували його друзі й знайомі, очевидно, не в змозі виговорити його прізвище), поляк по походженню, солдат польської армії, пережив війну а перед тим полон, що після Другої світової війни оселився в Манчестері. На своїй новій батьківщині він працював у текстильній промисловості. Тоді він і звернув увагу на інноваційні якості нового синтетичного матеріалу –  Bri-Nylon. Саме ця тканина й лягла в основу першого одягу, що була пошита новою компанією. Довелося тільки розв`язати кілька завдань. Наприклад, з водонепроникністю одягу в місці швів, із чим Генрі блискуче впорався

Точної інформації про роль Ангуса Ллойда знайти не вдалося. Найімовірніше, з його боку здійснювалася фінансова підтримка

Генрі знав про яхтовий спорт не зчуток. Він сам умів і любив ходити під вітрилом і прекрасно розумів, які вимоги до одягу можуть пред`явити професійні яхтсмени. І вони оцінили продукцію Henri Lloyd по гідності. Якісні інноваційні матеріали, привабливий дизайн і функціональність зіграли свою роль. Компанія швидко завоювала популярність, ставши однієї з перших, хто почав випускати одяг для яхтинга не тільки функціональну, але й гарну.

1984 рік ознаменувався виходом компанії на міжнародний ринок, де її також очікував успіх, Хенрі ЛОйд полюбився італійським хіпстерам 80-х Панінарі, які замість лате замовляли паніні і любили гасати на скутерах веспа по мілану. Аще трохи хуліганили на футболі. ТОму Генрі ЛОйд увійшов до марок, які стали візитівкою вуличних субкультур на рівні з Stone Island, Burberry, Fed Perry та інших

Барбара П’ясецька-Джонсон, співвласниця корпорації Johnson & Johnson

Вона почала, як мігрантка з Польщі, але наприкінці життя потрапила до списку Forbes як одна з найбагатших жінок світу. Барбара Пясецька народилася в Станевичах, нинішня Білорусь, а колись Польща, у бідній селянській родині. вчилася у Вроцлавському університеті.  Після 1945 року після зміни кордонів вона приїхала до Сполучених Штатів після навчання у Вроцлавському університеті. У неї було лише 100 доларів у кишені і багато рішучості.

Історія Барбари ПЯсецької Джонсон далі стала класичним прикладом американської мрії.  У Вроцлаві вона вчила мистецтвознавство, і навчання пролдовжила у Римі звідки виїхала до США. Перебивалася по різних малооплачуваних роботах, аж поки її не взяли домогосподаркою в дім  S.J. Джонсон, засновника Джонсон і Джонсон – фірми яка займалася побутовою хімією.  Через рік Джонсон запропонував їй очолити свою галерею з колекцією різноманітних творів мистецтва, а вона, як ми памятаємо добре тямила в тому що ціниться і на скільки, адже за плечима були дві освіти повязані із мистецтвом.  Її смак сподобався містеру Джонсону і зрештою він покликав Барбару заміж. У 1971 році вона стала його третьою дружиною. Шлюб тривав 12 років, до смерті її засновника корпорації Джонсон І Джонсон.  Згодом вона стала біля руля компанії і примножила статки корпорації. Коли почалася судова тяганина за спадок між родичами містера Джонсона, зокрема поміж його екс-дружинами і дітьми, то суд став на сторону Барбари, яка  отримала 350 мільйонів доларів і по 30 мільйонів доларів для дітей Джонсона.  У 2001 році Forbes включив Барбару П’ясецку-Джонсон до 20 найбагатших жінок світу. У 2011 році американка з польським корінням займала 393 місце серед найбагатших людей світ. Багато своїх статків витрачала на благодійність. У Польщі заснувала фонд підтримки молодих науковців, які продовжують освіту в США. Допомагала багатьом польським музеям і галереям поповнити свої фонди. Попри проведені пів- життя в Америці, поховали Барбару Пясецьку Джонсон у Вроцлаві.  

Ще один бренд із польським корінням – косметика Max Factor. Адже його засновником був Максиміліян Факторович, також поляк. Ну умовно поляк, виходець із єврейської сімї щ жила у польському місті Лодзі.

Він народився у 1872 році. Лодзь була під російською окупацією. Уже в 13 років Макс працював помічником перукаря, аптекарем, дантистом і в аптеці, де експериментував із сумішами парфумів, кремів та іншої косметики.

Через шість років Макса занесло в столицю імперії, до Москви де він відкрив власну аптеку та магазин перук. Там він співпрацював з Імператорським імператорським театром, завдяки чому швидко здобув визнання своїми характеризаціями акторів, яким робив зачіски і підвфарбовував обличчя. Незабаром він став придворним косметологом на службі царя, що, незважаючи на його щедру платню, сильно обмежувало його свободу.

Тому в 1904 році Максиміліан Факторович емігрував до США. Там змінив прізвище на звичніше для американців Фактор. Через три роки в Лос Анджелесі відкрив аптеку та магазин перук і також шукав співпраці з акторами. Це якраз був час голівудського буму біля Лос Анджелеса знімалися сотні фільмів. Фактора помітили і запросили бути візажистом у кіновиробництві. У 1909 році Макс Фактор почав випускати першу серію власної косметики під брендом «Макс Фактор і компанія».

У 1914 році він розробив спосіб легкого накладання та зняття гриму для акторів. Польський єврей із Лодзі був творцем слова макіяж. Він також був першим, хто пакував свою косметику в тюбики. Через три роки він почав співпрацювати з першою професійною кіностудією гриму.

У 1918 році Макс Фактор сформулював і запровадив принцип колірної гармонії, який використовується до сьогодні, в якому сформульовані правила підбору косметики, що підкреслює природний відтінок шкіри, а також колір очей і волосся. Через дев’ять років у 1929 Макс Фактор отримав “Оскар” за свій макіяж. Одним із його найбільших досягнень є метаморфоза Бориса Карлоффа в чудовисько Франкенштейна. У 1927 році Max Factor розпочав маркетинг у Сполучених Штатах, а до 1930 року експортував свою продукцію у 80 країн. 

Монополія і Трансформери, а також супергерої в масках  і милахи My Little Pony – ці йграшки не треба нікому представляти, їх знають і ними бавляться діти по всьому світу.  Виробляє їх компанія Hasbro – заснована також мігрантами із Польщі. 

Три брати польсько-єврейського походження,  Герман, Гіллель і Генрі Гассенфельд заснували компанію Hassenfeld Brothers у Провіденсі, штат Род-Айленд, у 1923 році. Вони робили бізнес на продажі текстильних залишків. З часом переключились на школу і почали випускати пенали і шкільне приладдя. 

Іграшковий бізнес братів  Гассенфельдів починався із дитячої глини для ліплення, а також іграшкових лікарських наборів, щоб малеча могла бавитися в лікарів і медсестер. За 20-ть років їх компанія Хасбро (Hassenfeld Brothers) вже займалася лише іграшками Першою популярною іграшкою братів Хассенфельд був містер Потейто, або  Картопляна голова. Але зірковий час почався у  1954 році коли Хасбро  стала основним ліцензіатом фабрики мультиків Уолта Disney. Потім компанія зробила ставку на пригоди і військову тематику і почала виробляти солдатиків і фігурки супергероїв. У 60-х в хлопчики в Америці обовязково мали хотіли мати серед домашніх іграшок такого собі лейтенанта супергероя Джі Ай Джо  Згодом Хасбро полювала за героями Марвел, в сенсі викуповували ліцензію на їх виготовлення. У 80 компанія запустила лінійку Маленький рожевих поні із пишними гривками що полюбилася найменшим діткам і особливо дівчаткам. А у 84 Хасбро випустила перших трансформерів. Для популяризації машинок, яких можна було перескладати у бойових роботів, Хасбро замовила мультсеріал. На сьогодні це вже стійкий образ до якого часто повертаються в Голівуді. Оскільки іграшки та серіали стали популярними, Стівен Хассенфельд позував з іграшками для обкладинки журналу People. На сьогодні компанія Hasbro (заснована польськими мігрантами братами Хассенфельдами) займає другу позицію у світі серед компаній, які займаються випуском іграшок.

» Послухати цю програму «←

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

  • Polski
  • Повідомити про помилку

    Текст, який буде надіслано нашим редакторам: